2020. máj. 27.

Nagy örömömre szolgál, hogy megújul a Kelenföldi Pályaudvar, mely több mint 130 éves múltra tekint vissza. Az elmúlt időszakban többször is egyeztettünk Gulyás Gergely miniszter úrral az épület megmentéséről, hiszen ez az egyik legrégebbi épített vasúti emlék Budapesten.

Elindul a kelenföldi indóház megmentése: a Közlekedési Múzeum koncepciója szerint vasúti terepasztalokat és modelleket bemutató, kifejezetten családbarát kiállítóhely és új közösségi tér születhet a mintegy százharminc éves, mára elhagyott kelenföldi állomásépületből. A közlekedéstörténeti szempontból kiemelt emléknek számító épületben a volt Északi Járműjavító területén újjászülető Közlekedési Múzeum felépítésének ideje alatt is kiállításokat és programokat tervezünk. A Kormány által biztosított 100 millió forintból megkezdődhet az épület átfogó műszaki állapotfelmérése és rekonstrukciójának tervezési folyamata. Az épület újratervezését a Közlekedési Múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi.

A kelenföldi indóház egy olyan közlekedéstörténeti emlék, amely a megváltozott közlekedési rendszer miatt mára egykori rendeltetését elveszítette. A Közlekedési Múzeum küldetésének érezte az épület megmentését, mely az egyik legrégebbi épített vasúti emlék Budapesten. A 130 éves épületben létrejövő új kiállítóhely és kulturális központ abban is segíti majd az országos intézményt, hogy kisebb kiállításokkal abban a néhány évben is meg tudjon jelenni közlekedési kiállításokkal, ameddig az új kőbányai otthonuk a volt Északi Járműjavító területén a elkészül. Utóbbi kapcsán ugyancsak friss kormánydöntésnek köszönhetően folytatódhat a megkezdett munka.

Tavaly ősszel Gulyás Gergely, Miniszterelnökséget vezető miniszter jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, melyet a MÁV korábban bezárt. Az épület eredeti, vasúti funkcióit ugyanis az elmúlt években elvesztette, a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan  az aluljáróba helyezték át. A Múzeum terve az, hogy a bezárt épületbe új életet lehel, kulturális és közösségi funkciókat hoz létre, illetve egy olyan vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakít ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, különösen a gyermekes családok és vasútbarátok körében kifejezetten népszerű terepasztalokkal, valamint a múzeum világhírű vasútmodelljeivel méltó funkciót ad a régi állomási épületnek. Az épület állapota rendkívül leromlott, a műszaki állapotfelmérések végeztével tudjuk majd megmondani, mennyiből és mikorra menthető meg a romos műemléképület.

A Kormány által biztosított 100 millió forintos támogatásnak köszönhetően elindul a történelmi épület átfogó műszaki felülvizsgálata és rekonstrukciójának, átalakításának megtervezése. A Kormány átvállalta a korábban az XI. kerület Újbuda Önkormányzat által ígért, de végül nem biztosított támogatást is, hogy megindulhasson a tervezési munka.

A most induló tervezési munkák során a Közlekedési Múzeum partnere az Építész Stúdió lesz, aki tavaly a Helsinki Nemzeti Múzeum megépítésére, vagy éppen a volt Északi Járműjavító területén felépülő Új Közlekedési Múzeumra kiírt nemzetközi tervpályázatokon is eredményesen megmérettette magát. Nevükhöz fűződik a Széll Kálmán tér rekonstrukciója, az FMH Fővárosi Művelődési Ház és lakóház tervezése, vagy a győri Mobilis interaktív kiállítási központ terveinek elkészítése.

A Múzeum tervei szerint ide kerülnek az év elején megszűnt, korábban nagy sikerű Andrássy úti Miniversum Közlekedési Múzeum által megvásárolt egyes terepasztal elemei és modelljei. Itt lesz látható többek között a Nyugati pályaudvar, a zuglói és győri vasútállomás kicsinyített mása is. Emellett a Közlekedési Múzeum gyűjteményének világhírű 1:5 méretarányú vasúti modelljeinek egy részét is itt mutatjuk majd be. A páratlan és nemzetközi ritkaságnak számító modellek között száz, sőt százötven évvel ezelőtt készült alkotások is vannak. Az új helyszín a tervek szerint arra is alkalmas lesz, hogy a Közlekedési Múzeum kisebb kiállításokkal abban a néhány évben is meg tudjon jelenni Budapesten, amíg az új kőbányai múzeumépület a volt Északi Járműjavító területén elkészül. Ez utóbbi beruházás folytatása kapcsán szintén a napokban született támogató kormánydöntés.

A helyszín

Az M4 metróvonal végállomásához kapcsolódóan Budapest egyik legjelentősebb intermodális csomópontja épült ki 2014-re. A leromlott állapotú felvételi épület azonban ma már kiesik az utasáramlásból, vasúti funkcióit elveszítette, a jegypénztár is elköltözött már innen. Ugyanakkor kiváló helyszíne lehet kulturális és közösségi funkcióknak. A kelenföldi csomópont fejlesztése beindította a térség fejlődését, a közlekedési kapcsolatok kiválóak, az épület 130 éves múltja szinte predesztinálja arra, hogy valamilyen funkciót kapva megújuljon. Ráadásul az épület az 53/2011 (VIII.25.) NEFMI rendelet értelmében műemlék is. Ma ugyan beázik, alá van dúcolva, állaga régóta romlik, de az ország és a főváros történelmében is meghatározó épület, Kelenfölnek is megszokott városképi eleme.

Az egykori Déli Vasút tulajdonában lévő Buda-Kanizsa vonal 1861-ben épült, és áthaladt az akkor Újbudának nevezett Kelenföldön. 1877-ben, a Déli összekötő vasúti híd építésével jött létre Kelenföld, mint elágazó állomás. Az ország sorra építette kis vasútvonalait, ez az időszak vált a magyar vasút aranykorává. 1884-ben elkészült a jelenlegi kelenföldi felvételi épület. Ezt 1926-ban raktárakkal és rakodókkal bővítették és lényegében elnyerte mai formáját. A második világháború után felmerült, hogy az ostromban súlyosan megsérült Déli pályaudvar szerepét átvegye. Erre végül nem került sor, a Déli pályaudvar új épületet kapott, építésze éppen az a Kőváry György, aki az Új Közlekedési Múzeum fő épületének számító ún. Dízelcsarnokot is építette a volt Északi Járműjavító területén.

A kelenföldi épület megmentésével az ország erre kijelölt intézménye, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum lehet gazdája egy újabb fontos magyar közlekedéstörténeti emléknek. A Múzeum az ország fejlődését, iparát, közlekedését bemutató tárgyak, emlékek és tudás letéteményes, 120 éve gondoskodik ezen értékek megmentéséről, így a projekt a legjobb kezekbe kerülhet. A kelenföldi indóház megújulását követően a Közlekedési Múzeum egyedi tematikát felvonultató kiállítóhelyként és rendezvényközpontként tervezi működtetni az épületet, mely a kelenföldi csomópont színvonalát növelő kereskedelmi és vendéglátási funkciókat is befogadhat.

Magyar és nemzetközi példák bizonyítják, hogy használaton kívüli állomásépületek felújításával közkedvelt kulturális attrakciók hozhatók létre. Ilyen Brüsszelben a Schaerbeek állomás, ahol ma a belga vasúti múzeum, a Train World működik, de idehaza is sikerült megmenteni és kulturális-közösségi térré alakítani az egykori zugligeti lóvasúti épületet, vagy a gödöllői királyi várót.